Sökmotoroptimering
För att synas på Internet idag måste du arbeta med sökmotoroptimering (SEO). Sökmotoroptimering innebär att skapa rätt förutsättningar för att sökmotorerna ska kunna söka igenom och indexera hemsidan.
Sökmotoroptimering
Att optimera sin hemsida för sökmotorer innebär att tekniskt anpassa hemsidan på ett sätt som sökmotorerna gillar. Det kan vara att använda titel-tag, att använda rubrik-taggar, även att använda sitemap och internlänkning för att visa sökmotorn vilka sidor som finns på siten.
Sökordsoptimering
Dessa begrepp ska inte blandas ihop, att sökordsoptimera en hemsida innebär att hitta visa ord som man vill att sökmotorn ska förknippa med webbsidan. Om man till exempel har en butik som säljer gräsklippare vill man troligen hamna högt upp i träfflistan när någon söker på gräsklippare.
Då optimerar man sina sidor så att sökmotorn förstår att det är just gräsklippare som de handlar om.
Detta gör man genom att bland annat:
- Använda ordet i sidtiteln (innanför <title>-taggen)
- Se till att ordet finns med i sidans rubrik (Så kallade h1-tagget)
- Ordet finns i hemsidans adress/URL (tex. http://www.bygghem.se/graessklippare/)
- Använda ordet i de texter som finns på sidan, finns ingen text måste detta skapas.