Arbetet med sökmotoroptimering är tidskrävande och ibland kan det vara svårt att veta vad som funkar och vad som inte funkar. Jag skulle inte vilja kalla mig för expert på området (gillar inte att överdriva), men jag har i alla fall hyfsat koll.
När det gäller SEO så kan man grovt dela in det i optimering "on site" och optimering "off site" där den sistnämnda fått större och större betydelse med åren. Ingen vet exakt vilken del som är viktigast, troligen är de lika viktiga, off site är extra viktigt om de ord du vill förknippas med är extra utsatta för konkurrens.
On site
Denna optimering är den där du som sajtägare har störst kontroll. Det handlar om allt från att koda hemsidan rätt till att framför allt skapa relevant och attraktivt innehåll, detta är något jag som webbutvecklare arbetar med dagligen.
Off site
Att optimera off site handlar i stort om att skaffa inlänkar till hemsidan från andra sidor. Ju högre PageRank sajten som länkar har dessto mer värde ger länken i Google och andra sökmotorers ögon.
Bra verktyg och bloggar
Jag tänkte dela med mig av lite länkar som jag ofta använder.
- Leta efter lämpliga sökord med Google Keyword Tool
- Testa placering i Google med denna sajt: http://gserp.se/
- Läs Nikke Lindqvist blogg om sökmotoroptimering.
- Läs den här artikeln, 99 tips till att få inlänkar.
- Surfa på sajten med sökmotorns ögon, använd Seo Browser.
- Pinga din blogg för gratis inläkar, använd Twingly
- Google Verktyg för webbansvariga är alltid smitidigt
- Se vilka som länkar till dig med Open Site Explorer
- Använd webbyrån Pineberrys grymma analysverktyg
- Eller denna sida som ger mer exakt information om textinnehållet.